Týden bez lepku/Gluten-free week

V neděli jsem úspěšně ukončila svojí týdenní bezlepkovou výzvu. Koho to byl vůbec nápad? Na konci února přišel přítel s tím, že chce zkustit na týden vyřadit lepek. Já se toho chytla a řekla si, že to zkusím s ním. A jaké byly a jsou mé pocity? Pronásledovaly mě chutě na rohlíky a všelijaké  jiné pečivo? Opravdu ne. Chvilkama jsem si sice říkala „jee ted bych si dala croissant“, ale týden je tak krátká doba, že jsem ani nestihla postřehnout, že mi lepek a pečivo chybí. Před výzvou jsem se připravila. Vyhledala jsem si v jakých produktech se lepek nachází – mouka pšeničná, ječmenná, žitná, špaldová, ovesná. To, že pečivo obsahuje lepek, pro mě žádným novým zjištěním nebyl. Ale, že najdete lepek i v sojové omáčce nebo kinder čokoládě, jsem opravdu netušila. První dny jsem měla lehce schizofrénní sklony vidět lepek opravdu všude. A čím můžete tedy produkty s lepkem nahradit? Mezi potraviny, které lepek neobsahují patří například – čočka, hrách, fazole, cizrna, kukuřice, rýže, pohanka, brambory.

Druhý krok bylo vymyslet jídelníček na celý týden a nakoupit zásoby. Náš týdenní nákup obsahoval – rýže na rizoto, brambory, bezlepkové těstoviny, bezlepkový korpus na pizzu, bezlepkové tortilly, rajčatový protlak, hodně ovoce (jablka, banány, jahody, borůvky, mandarinky) a zeleniny (mrkev, salát, mražená zelenina směs na grilování zn. Dione), kuřecí maso, jogurty, oříšky a bezlepkové sušenky.

A co jsme tedy jedli/uvařili si?:

  • Rizoto se sušenými rajčaty a bazalkou
  • Bezlepkové špagety Arrabbiata
  • Bezlepková pizza s mozzarellou, parmazánem, pestem, olivami a chilli papričkami 
  • Lečo s divokou rýží
  • Smažená rýže s vajíčkem a jarní cibulkou
  • Čočka
  • Kuřecí maso s bramborovou kaší
  • Krůtí maso s domácími batátovými hranolkami
  • Bezlepková quesadilla s kuřecím masem a chilli papričkami

A jaké je tedy shrnutí? Myslela jsem, že vydržet týden bez lepku a vyhledat jídla bude těžší než nakonec bylo. Je pravda, že první dva dny jsem trochu tápala a když jsem v centru dostala hlad a nevěděla co si dát, tak jediné co mě napadlo byl banán v sámošce na rohu. Postupem to, ale bylo jednodušší a už jsem nemusela zas tolik přemýšlet nad tím, co si dát a čemu se vyhýbat. Jednoduché to rozhodně není, ale stačí příprava a myslím, že hlavně zvyk. Neplánovala jsem zhubnout, chtěla jsem si to jen vyzkoušet a taky zjistit, co to udělá s mým tělem. Zjistila jsem, že jím více ovoce, zeleniny, po jídle mi není těžko a nechce se mi po obědě spát. Jako mínus bezlepkové diety vidím ceny potravin. Za bezlepkové tortilly, kde jsou v balení pouze 2 kusy, dáte 95 Kč a korpus na bezlepkovou pizzu 125 Kč. Bezlepkové polomáčené sušenky stojí 23 Kč, zatímco klasické polomáčené 14Kč. Budu tedy pokračovat? Ze 100% ne, ale rozhodně lepek omezím, co to nejvíc půjde.  

Níže najdete fotodokumentaci různých jídel co jsme za ten týden spořádali a jako bonus si pusttě přítelův video recept na bezlepkovou quesadillu 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=2vglR-fp7Ic&feature=youtu.be

Co vy a bezlepková strava, zkoušeli jste? Nebo jste bezlepkovci? Pokud ano, hodte mi pro inspiraci nějaké své recepty 🙂


I gave myself a small challenge last week. I tried to be gluten-free for a  whole week. It was not my idea actually, but my boyfriends. When he told me that he wants to try it, I decided to try it as well. I did not plan to loose weight. I just wanted to see how hard it will be, how my body will react and to try new recipes. We prepared for this week firstly by googling what products have gluten and which do not. We did our week grocery shopping, but this time it mainly consisted off: risotto rice, sweet potatoes, gluten-free pasta, tortillas and pizza base, chicken, turkey, a lot of fruits (bananas, apples, blueberries, strawberries, tangerines) and vegetables (carrot, salad), yogurts, nuts and some gluten-free snacks (cookies, crisps).

And what are my thoughts? I was expecting it to be harder to be gluten-free, but after getting used to what I can eat and what I should not, it got easier and easier. What it did with my body? I noticed that during this week I have been eating more fruits and vegetables, which is great. I did not have stomach ache at all and I did not feel sleepy after lunch (as I usually do). Will I stay gluten-free? For 100% time no, but I will try to cut the gluten and most I can.

Below you can find some pictures of what we ate during this week and my boyfriends video recipe for gluten-free quesadilla. Definitely check it out. It was really yummy 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=2vglR-fp7Ic&feature=youtu.be

SNÍDANĚ/BREAKFAST:

Costa bezlepkové brownies – mnamka, brzy se vrátím pro další (50kč)/Costa Coffee gluten-free brownies – so good that I will came back soon

Naštvaný banán/Grumpy banana

Bílý jogurt, banán, borůvky a arašídové máslo/White yogurt, banana, bluberries and peanut butter

Hodně jahod a všechno další ovoce/A lot of strawberries and other fruits

Řecký jogurt, banán, jahody/Greek yogurt, banana, strawberries

Řecký jogurty Lidl/Greek yogurt (grocery store Lidl)

OBĚDY/LUNCH:img_9593-1

Lečo (mražená směs zn. Dione) s divokou rýží/ Lecho (frozen vegetables from brand Dione) with riceimg_9603img_9604

Bezlepková pizza s mozzarellou, pestem, olivami, chilli papričkami a parmazánem/ Gluten-free pizza with mozzarella, olives, chili peppers, parmesan

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  Mistrál Café –  Salát s kozím sýrem (mínus toasty)/ Goat cheese salat (minus the toasts)

Grilovaná zelenina s parmazánem (opět mínus pečivo)/ grilled vegetables with parmesan (again minus the bread)

img_9137

Domácí batátové hranolky s mořskou solí Maldon (starší fotka)/Home-made sweet potatoe fries with Maldon sea salt(older picture)

KAFÍČKA/COFFEE TIME:

Costa a bezlepkový mandlový dortík a panna cotta/ Costa Coffee and gluten-free almond cake and panna cotta

V Mistral Café nemají žádný bezlepkový dezert (dostávají mínus)/ Mistral Café does not havy any gluten-free dessert (I was not pleased)

SVAČINA/SNACKS:

Bezlepkový dortík (drogerie DM)/Gluten-free snack (Drugstore DM)

Bezlepková sušenka (Albert)/Gluten-free cookie (grocery store Albert)img_9605

Kukuřičné křupky s mořskou solí (Tesco) – NEJLEPŠÍ (jsem závislá, brambůrky at se schovají)/Gluten-free corn crisps with sea salt (grocery store Tesco) – THE BEST CHIPS (I am addicted)img_9600-1

Pochoutka – lísková jádra v mléčné čokoládě (Albert)/ Hazelnuts covered in a chocolate (grocery store Albert)

Zanechat Odpověď

